Polski

23/09/2024

Unijny projekt zainaugurowany. Za nami Konferencja pn. „Nowoczesne usługi biznesowe – przyszłość i rozwój kompetencji”.

 

19 września na Wydziale Organizacji i Zarządzania Politechniki Śląskiej w Zabrzu odbyła się konferencja pn. „Nowoczesne usługi biznesowe – przyszłość i rozwój kompetencji”.

 

Konferencję otworzył Piotr Fałek, prezes zarządu Syntea S.A., wraz z rektor Politechniki Śląskiej, dr hab. Aleksandrą Kuzior, prof. PŚ, dziekan Wydziału Organizacji i Zarządzania, oraz Tomaszem Hukiem, wicekuratorem Kuratorium Oświaty w Katowicach.

 

Konferencja zainaugurowała pionierski projekt unijny pn. „Rozwijanie kompetencji z sektora NUB wśród uczniów LO z podregionów: Rybnicki, Gliwicki, Bytomski, Katowicki i Sosnowiecki”, realizowany przez Politechnikę Śląską w partnerstwie z Syntea S.A. W ramach projektu 2500 uczniów liceów ogólnokształcących zostanie przygotowanych do studiowania na kierunkach kształcących specjalistów do pracy w sektorze nowoczesnych usług biznesowych na Śląsku.

 

„Z przyjemnością gościmy na Politechnice Śląskiej, która pełni rolę lidera tego projektu. Firma Syntea S.A., opierając się na długoletniej współpracy z Politechniką Śląską, odpowiada za realizację merytorycznych zadań związanych z pozyskiwaniem kluczowych kompetencji oraz kwalifikacji potrzebnych w sektorze NUB, z naciskiem na nowe technologie, takie jak wykorzystanie narzędzi CRM do zarządzania procesami biznesowymi w przedsiębiorstwach, a także inne umiejętności, m.in. obsługę druku 3D. Politechnika Śląska natomiast zajmuje się prowadzeniem zajęć z doradztwa zawodowego dla uczniów i przyszłych kandydatów na studia, jak również szkoleń w zakresie zdobywania kompetencji ekologicznych, istotnych w procesie transformacji gospodarki w kierunku obiegu zamkniętego. Dodatkowo, Politechnika organizuje zajęcia podnoszące wyniki oraz skuteczność przygotowania uczniów liceów ogólnokształcących do egzaminów maturalnych z przedmiotów ścisłych, w szczególności z matematyki, aby umożliwić młodzieży z pięciu podregionów Śląska podjęcie studiów, a docelowo pracy w dynamicznie rozwijającym się na Śląsku sektorze NUB”.  –  mówił po konferencji Piotr Fałek, prezes zarządu Syntea S.A.

 

Wydarzenie stanowiło doskonałą okazję do wymiany doświadczeń i dobrych praktyk. W tej części konferencji dowiedzieliśmy się, jak dostosować edukację do potrzeb nowoczesnych usług biznesowych, a za przykład posłużyła pionierska innowacja pedagogiczna Technikum nr 4 w Zabrzu, którą przedstawiła Iwona Nowakowska, Dyrektor Zespołu Szkół Ekonomiczno-Usługowych w Zabrzu. O ważnym aspekcie rozwoju edukacji szkolnej, jakim są kwalifikacje ZSK, opowiedziała Beata Kołodziejczyk, Dyrektor Technikum nr 4 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Bytomiu. Ostatnim wystąpieniem w tej części konferencji była prezentacja Anny Szumielewicz-Nowomiejskiej, Talent Acquisition Manager w firmie Concentrix CVG International, która poruszyła temat deficytu kandydatów posiadających szerokie spektrum kompetencji w sektorze NUB.

 

„Deficyt kompetencji dotyczy każdego pokolenia aktywnego na rynku pracy, w tym pokoleń X, Y i Z. Świadomość przyczyn tego deficytu oraz sposobów na jego przezwyciężenie stanowi jednak punkt wyjścia do dalszych działań, dzięki którym kandydaci będą mogli podnosić swoje kwalifikacje i efektywnie je rozwijać. To z kolei przyczyni się do szybszego i łatwiejszego znalezienia pracy, zmniejszając związane z tym wyzwania. Z perspektywy pracodawcy kluczowe jest podkreślenie, że już na etapie edukacji można zaplanować współpracę z młodymi osobami – w trzeciej i czwartej klasie liceum – aby po ukończeniu edukacji obowiązkowej czuły się przygotowane i pewnie wkraczały na rynek pracy”. – mówiła Anna Szumielewicz-Nowomiejska.

 

Po krótkiej przerwie przeszliśmy do części bardziej interaktywnej. O podstawowych założeniach projektu opowiedziała Anna Domańska, Project Manager w Syntea S.A., a następnie odpowiedziała na liczne pytania przedstawicieli placówek szkolnych, które napływały z widowni. Przedstawiliśmy również technologię wirtualnej rzeczywistości, która może stanowić interesujące uzupełnienie procesu edukacyjnego, z uwzględnieniem elementów grywalizacji oraz sposobu weryfikacji zdobytych kompetencji za pomocą cyfrowych mikropoświadczeń.

 

„W projekcie wykorzystuje się również innowacyjne metody edukacyjne oparte m.in. na technologii wirtualnej rzeczywistości. Służy ona nie tylko do przygotowywania teoretycznego, powtarzania procedur oraz niskokosztowego i niskoemisyjnego przeprowadzania symulacji, które później są rozwijane w ramach kursów praktycznych. Technologia ta umożliwia również współpracę i rywalizację w wirtualnym środowisku, a także zdobywanie mikropoświadczeń w wirtualnej rzeczywistości. Dla pokolenia Z funkcjonowanie w metaverse oraz wirtualnej rzeczywistości jest czymś naturalnym, co sprawia, że ta innowacja edukacyjna znacząco podnosi jakość oraz atrakcyjność uczestnictwa w projekcie”. – dodał Piotr Fałek, prezes zarządu Syntea S.A.

 

BĄDŹ Z NAMI

BLOG