
14/01/2025
ESG w praktyce. Rozpoczęła się realizacja międzynarodowego projektu rozwijającego innowacyjne kompetencje!
W ramach działania ERASMUS-EDU-2024-PI-ALL-INNO — Sojusze na rzecz Edukacji i Przedsiębiorczości rozpoczęliśmy realizację projektu „The ESG Imperative for the Project Management World: Alliance for Developing and Empowering Changemakers” (ESG4PMChange). Projekt ten, wspierany finansowo z dotacji UE, ma na celu rozwijanie innowacyjnych kompetencji w zarządzaniu projektami zorientowanymi na kwestie środowiskowe, społeczne oraz związane z zachowaniem właściwego podejścia do korporacyjnego zarządzania (ESG).
„ESG4PMChange to już kolejny projekt o charakterze międzynarodowym, który firma Syntea S.A. ma przyjemność realizować. Równolegle prowadzimy także projekt Training Registry of the Modern Business Services Sector, skupiony na dostosowywaniu kwalifikacji do nowoczesnych potrzeb sektora usług biznesowych. Udział w tych inicjatywach podkreśla naszą misję jako organizacji zaangażowanej w rozwój kształcenia dostosowanego do zmieniających się wymagań zawodowych i gospodarczych. Dla firmy Syntea S.A. to nie tylko możliwość wprowadzania realnych zmian w zakresie edukacji, ale także dowód na to, że nasze rozwiązania i know-how są doceniane na arenie międzynarodowej. Projekty te stanowią dla nas kluczową przestrzeń do dzielenia się wiedzą i wspólnego działania na rzecz innowacji w edukacji oraz wspierania liderów zmian w zakresie zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej.” — mówi Paweł Karczmarzyk, Project Manager Syntea S.A.
ESG w Zarządzaniu Projektami
Kwestie ESG (ang. Environmental, Social, Governance) stanowią dziś istotny element strategii praktycznie każdej branży, definiując działania mające na celu ochronę środowiska, odpowiedzialność społeczną i efektywność ekonomiczną. Wyzwania związane z ESG wymagają nowego podejścia do zarządzania projektami, a co za tym idzie — odpowiednich kompetencji. ESG4PMChange wychodzi naprzeciw temu zapotrzebowaniu, oferując nowoczesne narzędzia edukacyjne oraz ramy mikropoświadczeń, które pozwalają na formalne uznawanie i weryfikowanie umiejętności związanych z ESG.
Integracja z Europejskimi Standardami Kwalifikacji
Projekt ESG4PMChange wpisuje się w unijne standardy edukacyjne i zawodowe. Kompetencje definiowane są według klasyfikacji ESCO (European Skills, Competences, Qualifications and Occupations), która opisuje zawody i kwalifikacje poszukiwane na europejskim rynku pracy. Ponadto, standardy kompetencji są powiązane z poziomami EQF (European Qualification Framework — Europejską Ramą Kwalifikacji), która jest w pełni zgodna z Polską Ramą Kwalifikacji (PRK). Dzięki tej zgodności, uzyskane kwalifikacje będą rozpoznawalne na poziomie krajowym i europejskim, co znacznie ułatwia mobilność zawodową i edukacyjną.
Dodatkowo kilka programów nauczania zostanie opracowanych zgodnie z systemami ECTS (Europejski System Transferu i Akumulacji Punktów) oraz ECVET (Europejski System Transferu Osiągnięć w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym). Taka struktura pozwoli na swobodne przechodzenie między ścieżkami kształcenia zawodowego, a szkolnictwem wyższym, umożliwiając uczestnikom rozwój kariery na terenie całej Europy oraz zdobycie kluczowych kompetencji w zakresie ESG, które są rozpoznawalne na rynku pracy.
Współpraca Międzynarodowa
Projekt ESG4PMChange to doskonały przykład współpracy międzynarodowej na wielu płaszczyznach. Uczestniczą w nim przedstawiciele szkolnictwa wyższego, dostawcy usług kształcenia i szkolenia zawodowego, podmioty biznesowe oraz organizacje czuwające nad merytorycznymi założeniami struktur.
W projekcie biorą udział następujące instytucje:
- Uniwersytet w Nowym Sadzie (Serbia),
- Uniwersytet Boloński (Włochy) — najstarszy uniwersytet w świecie zachodnim,
- Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania (Polska),
- Uniwersytet Tesalii (Grecja),
- Uniwersytet w Splicie (Chorwacja).
- Instytut Doradztwa w Nowym Sadzie (Serbia),
- Syntea S.A. (Polska)
- European Academy (Serbia)
- ASBL PM² Alliance (Belgia)
- Energy Net DOO (Serbia)
- ESG EDU-LAB (Serbia)
- FUTURE FOOD INSTITUTE ETS (Włochy)
- Revas Sp z o.o. (Polska)
- Sparky solution d.o.o. (Chorwacja)
„Partnerzy projektu ESG4PMChange pochodzą z różnych krajów Europy i reprezentują rozmaite tradycje akademickie, co nadaje naszej współpracy wyjątkowy charakter. Łącząc nasze doświadczenia i wiedzę, tworzymy model kształcenia, który nie tylko odpowiada na obecne potrzeby rynku pracy, ale jest także przygotowany na wyzwania przyszłości w zakresie ESG – czyli kwestii środowiskowych, społecznych i świadomego i społecznie odpowiedzialnego zarządzania — dodaje Paweł Karczmarzyk.
Początek realizacji projektu
Projekt rozpoczął się 1 listopada 2024 r. i potrwa on aż do 31.10.2026 roku. Pierwsze spotkanie projektowe odbyło się w grudniu w Nowym Sadzie.
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.